شرایط تغییر رشته دبیرستان
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

 تغییر رشته در دبیرستان برای دانش آموزان پایه نهم ضروری است. آن‌ها باید پس از امتحانات پایان ترم خود، بر اساس راهنمایی‌های تحصیلی، اقدام به انتخاب رشته کنند و با توجه به رشته انتخابی خود، مرحله متوسطه دوم را آغاز کنند.

برخی از دانش آموزان در طول تحصیل، ممکن است متوجه شوند که به رشته انتخابی خود علاقه‌ای ندارند و تصویری واضح از آینده شغلی و بازار کار خود ندارند. این دانش آموزان باید اقدام به تغییر رشته کنند تا بتوانند در مسیر مناسبی برای خود قدم بردارند.

اگر دانش آموزان از روند تغییر رشته آگاهی نداشته باشند و رشته خود را متناسب با علاقه‌شان تغییر ندهند، مسلما در آینده با مشکلاتی روبرو خواهند شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که این دانش آموزان برای رفع این مشکل چه اقدامی باید انجام دهند؟

به عنوان پاسخ به سوال مطرح شده، باید گفت که دانش آموزانی که در حال تحصیل در متوسطه دوم هستند و به دلایلی مانند عدم علاقه، انگیزه و آینده شغلی نامناسب، از رشته تحصیلی خود راضی نیستند، می‌توانند طبق بخشنامه تغییر رشته در دبیرستان اقدام نمایند.

این دانش آموزان باید حداکثر دو هفته قبل از اتمام امتحانات، از طریق مدیر مدرسه اقدامات لازم برای تغییر رشته را انجام داده و در سال تحصیلی جدید در رشته مورد علاقه‌شان تحصیل نمایند. برای تغییر رشته، دانش آموزان باید شرایط تغییر رشته را بر اساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش داشته باشند و در امتحانات مربوط به رشته جدید نمره قابل قبولی به دست آورند.

تغییر رشته انسانی، تجربی، ریاضی و شاخه‌های نظری که علوم معارف اسلامی نیز جزو آن‌ها است، بر اساس پایه تحصیلی به شاخه‌های هنرستان (فنی و حرفه‌ای و کاردانش) و همچنین تغییر رشته درون شاخه‌ای بر اساس شرایط تغییر رشته در هنرستان امکان‌پذیر است.

شرایط تغییر رشته متوسطه دوم

???? شرایط تغییر رشته متوسطه دوم فقط با اعطای موافقت‌نامه کمیسیون آموزش و پرورش امکان‌پذیر است.

دانش‌آموزان برای تغییر رشته باید حداکثر دو هفته قبل از برگزاری امتحانات خردادماه درخواست خود را ثبت کنند. اگر رشته مورد تقاضا در دبیرستان محل تحصیل ارائه شود، آزمون تغییر رشته در همان مدرسه برگزار می‌شود.

در صورت عدم ارائه رشته مورد تقاضا، حوزه آزمون تغییر می‌کند. آزمون تغییر رشته در خردادماه و شهریورماه برگزار می‌شود.

✔️ مراحل تغییر رشته دبیرستان به صورت کلی به شرح زیر می باشد:

???? همانطور که گفته شد باید تصمیم خود را تا حداکثر 15 روز پیش از امتحانات خرداد ماه و یا شهریور ماه پایه دهم بگیرید.

???? وارد سایت سناد شوید و فرم تغییر رشته دبیرستان شماره الف را دریافت نمایید. هم شما هم والدین ‌تان باید این فرم را پر و امضا کنید، اثر انگشت زده و تحویل مشاور مدرسه بدهید.

???? مشاور مدرسه باید در جریان این موضوع قرار بگیرد و فرم شما را تایید و امضا کند.

???? اگر مشاور به هر دلیلی در مدرسه نباشد، مدیر نیز قادر است تصمیم بگیرد، فرم شما را تایید کند و برای آموزش و پرورش منطقه بفرستد.

???? در مرحله بعد باید تایید آموزش و پرورش منطقه را کسب نمایید.

???? اگر از تمام این مراحل گذشتید، برای شرکت در امتحانات معرفی می‌ شوید. در ادامه به بررسی دروس مورد نیاز برای آمادگی در آزمون های تغییر رشته می پردازیم.

???? اگر مدرسه یا واحد خودتان رشته ‌ی مورد نظر شما را داشته باشد، در همان مدرسه خودتان امتحان می‌دهید. در غیر این ‌صورت باید برای امتحان به مدرسه‌ای که توسط آموزش و پرورش هماهنگ می‌ شود بروید.

???? آخرین مرحله شرکت در آزمون تغییر رشته و گرفتن نمره‌ی قبولی است. پس از کسب نمره‌ قبولی، در لیست رشته ‌ی جدید قرار داده می شوید.





:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: