شرایط تطبیق واحد دانشگاه فرهنگیان
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

معمولاً دانشجویان زیادی در طول سال تحصیلی قصد دارند رشته یا دانشگاه خود را تغییر دهند. آن‌ها می‌توانند دروس عمومی و تخصصی گذرانده شده در دانشگاه قبلی خود را در صورت امکان در دانشگاه و رشته جدید تطبیق دهند. این کار می‌تواند واحدهای پاس شده در دانشگاه قبلی را هدر ندهد. لذا این کار باعث می‌شود راحت‌تر دروس دانشگاه جدید خود را بگذراند.

حال این پرسش مطرح می شود که شرایط تطبیق واحد دانشگاه فرهنگیان چیست؟ همچنین برای اطلاع از معادل‌سازی دروس دانشگاه فرهنگیان و آیین‌نامه تطبیق واحد دانشگاه فرهنگیان تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تطبیق واحد دانشگاه فرهنگیان چیست؟

???? تطبیق واحد دانشگاه فرهنگیان در جهت هماهنگی و تنظیم واحدهای آموزشی مورد نیاز برای دانشجویان در رشته‌های مختلف تدوین‌شده‌است. این اقدام به دانشجویان امکان می‌دهد تا بدون نیاز به گذراندن واحدهای تکراری در رشته‌های مختلف، تحصیلات خود را در مدت زمان کوتاه‌تری به اتمام برسانند.

تطبیق واحدهای آموزشی برای دو دسته از دانشجویان اهمیت و کاربرد زیادی دارد.

اولین دسته شامل فارغ التحصیلانی است که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته‌های دیگر هستند.

دسته دوم شامل دانشجویانی است که قبل از فارغ التحصیلی در دانشگاه دولتی یا دانشگاه‌های دیگر، تصمیم به تغییر رشته و ادامه تحصیل در رشته دیگری می‌گیرند و مجبور به پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه  می‌شوند.

هر دو دسته دانشجویان به آسانی می‌توانند برخی از واحدهای آموزشی مشترک خود را تطبیق دهند. با این کار، مسیر تحصیلی آن‌ها به طرز قابل‌توجهی آسان‌تر خواهد شد و شاید هم نیازی به گذراندن واحدهای درسی دشوار نخواهند داشت. به علاوه، قوانین تطبیق واحد در بین رشته‌های مختلف، مدت زمان تحصیل را کاهش خواهد داد.

بهتر است بدانید که دانشجویانی که قصد تغییر محل تحصیل یا رشته تحصیلی خود را دارند، احتمالا درباره تطبیق و معادل‌سازی واحد‌های درسی شنیده اند. این روش حتی برای جابجایی یک دانشجو از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر نیز کاربرد زیادی دارد.

بر طبق قوانین و مقررات دانشگاه ها، دانشجو می‌تواند واحد‌هایی که گذرانده است را به دانشگاه مقصد ارائه کند تا بدون نیاز به گذراندن مجدد برای او در نظر گرفته شوند.

البته محدودیت‌هایی که برخی دانشگاه‌های مقصد در نظر می‌گیرند نباید مانع تطبیق واحد‌های گذرانده شوند. در این صورت، دانشجو ممکن است مجبور به گذراندن مجدد واحد‌های مشترک آموزشی پیشین خود باشد.

جالب است بدانید که تطبیق واحد حتی می‌تواند بین دو دانشگاه در دو کشور متفاوت انجام شود. به عنوان مثال، دانشجویان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی را دارند، با ارائه ترجمه رسمی ریزنمرات خود به دانشگاه مورد نظر، می‌توانند درخواست بررسی و معادل‌سازی واحد‌های مشترک را داشته باشند.  اگر دانشگاه خارجی با تطبیق واحد موافقت کند، دروس گذرانده‌شده‌نیاز به مطالعه مجدد نخواهند داشت.

قوانین تطبیق واحد دانشگاه فرهنگیان

???? بر اساس مقرراتی که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است، همه دانشجومعلمان متعهد خدمت موظفند در کنار برنامه درسی مصوب، ۳۵ واحد معارف دینی و تربیت اسلامی و حداقل ۸ واحد کارورزی را به پاس ببرند.

اجرای این الزام اساسنامه باعث‌شده‌است که برنامه‌های درسی مورد بازنگری قرار گیرند. بازنگری برنامه‌های درسی در سال ۱۳۹۵ توسط گروه هماهنگی برنامه‌ریزی تربیت معلم و شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم تصویب شد و در حال حاضر قابل اجرا است.

در بازنگری برنامه‌های درسی، با توجه به شرایط جهانی و سنت‌های جاری در وزارت علوم، تغییر عنوان رشته تحصیلی نیز انجام شد. تغییر عنوان رشته از «دبیری» به «آموزش» با توجه به انطباق با مقررات دانشگاهی و رشته‌های علمی در سطح جهان، به‌روزتر و با دامنه عمل وسیع‌تری است. این تغییر عنوان رشته تحصیلی از «دبیری» به «آموزش» هیچ تاثیری بر شرایط احراز پست (دبیری یا آموزگاری) ندارد و به معنی تغییر مقطع خدمت دانشجومعلم از آموزش متوسطه به آموزش ابتدایی نیست.

دانشجومعلمان دبیری برای فعالیت در دوره متوسطه آماده می‌شوند و با توجه به نیاز آموزش و پرورش محل خدمت خود و تعهد اولیه، به کار گرفته خواهند شد.

بنابراین، دانشگاه به درخواست برخی از دانشجومعلمان و به منظور جلوگیری از افزایش تعداد واحدهایی که باید گذرانده شود و همچنین جلوگیری از هزینه‌های اضافی بر دانشجومعلمان، مجوز لازم را از دو نهاد ذیربط یعنی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم دریافت کرده است تا با اعتبارسنجی واحدهای گذرانده‌شده‌و صدور دانشنامه با عنوان برنامه درسی بازنگری‌شده‌(جدید)، شرایط تحصیل بر اساس برنامه‌های درسی جدید فراهم شود.

درخواست معادل‌سازی و صدور دانشنامه با عنوان جدید تنها به منظور کاهش طول دوره و جلوگیری از گذراندن واحدهای درسی بیشتر از سقف مقرر در برنامه درسی تربیت معلم است.

منبع: https://irantahsil.org/%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7-%d8%aa%d8%b7%d8%a8%db%8c%d9%82-%d9%88%d8%a7%d8%ad%d8%af-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c%d8%a7%d9%86/





:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: