معرفی دانشگاه گیلان
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه‌های پرطرفدار و معتبر است که در شمال کشور در شهرستان رشت تاسیس شده است. دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی هستند، می‌توانند در اولویت انتخاب رشته خود دانشگاه گیلان را قرار دهند.

این دانشگاه که در سال 1353 راه اندازی شد، دارای دانشکده ها و پردیس هی مختلفی است که شمار زیادی از آنها در شهرستان رشت قرار دارند. در حال حاضر پس از دانشگاه‌های تهران و تبریز رتبه ششم را در بین دانشگاه‌های آموزش عمومی به خود اختصاص داده است.

آشنایی با دانشگاه گیلان

دانشگاه گیلان به عنوان یکی از دانشگاه‌های معتبر و دولتی در سال 1351 تاسیس شده است و پردیس اصلی و تعدادی از پردیس‌های فرعی آن در شهرستان رشت واقع شده‌اند. این دانشگاه یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های شمال ایران است.

براساس آخرین رتبه‌بندی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی که هر ساله توسط ISC یا پایگاه بین المللی مرجع علمی جهان اسلام اعلام می‌شود، این دانشگاه در سال ۹۲ در بین دانشگاه‌های آموزش عمومی رتبه هشتم را داشته است.

علاوه بر این براساس رتبه‌بندی تایم در اوایل سال 1398 این دانشگاه پس از دانشگاه تهران و تبریز رتبه ششم را در بین دانشگاه‌های آموزش عمومی کشور کسب کرد. هم اکنون نسبت اساتید به دانشجو در دانشگاه گیلان حدود ۱ به ۲۷ می‌باشد که میانگین این نسبت در سایر دانشگاه‌های ایران حدود 1 به ۳۳ می باشد و از این نظر این رتبه بسیار مناسبی است.

اساتید این دانشگاه معمولا از دانشگاه‌های داخلی و خارجی فارغ التحصیل شده اند. دانشگاه‌های گیلان متشکل از ۱۰ دانشکده یک واحد پردیس و دو پژوهشکده می‌باشد.

تاریخچه دانشگاه گیلان

در سال ۱۳۵۳ شورای گسترش آموزش عالی مجوز تاسیس دانشگاه عالی را تصویب کرد و در سال 1354 توافقنامه ای بین دولت ایران و آلمان غربی سابق ایجاد شد و دانشگاه از سال ۵۶ شروع به فعالیت کرد. فعالیت این دانشگاه در پذیرش ۱۵۵ دانشجو در ۹ رشته تحصیلی در سال 1356 در دانشکده مدیریت و بازرگانی آغاز شد.

در آن زمان دانشکده مدیریت بازرگانی تنها مرکز آموزش عالی استان گیلان بود که با دانشگاه گیلان ادغام شد و فعالیت آن تا پایان سال 1346 ادامه داشت. در پایان سال تحصیلی 1358 دانشجویان این دانشگاه به ۶۰۵ دانشجو در ۱۴ رشته تحصیلی افزایش یافت.

پس از انقلاب، این دانشگاه با حدود ۵۰۰ دانشجو در ۸ رشته فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، پزشکی، تربیت بدنی، آموزش علوم داخلی توسعه داده شد و بعدها دانشکده منابع طبیعی، دانشکده معماری و دانشکده هنر به لیست دانشگاه‌های این دانشگاه اضافه شد.

اسامی دانشکده‌ های دانشگاه گیلان

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه گیلان را دارند، مایلند بدانند که دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های این دانشگاه در چه رشته‌هایی فعالیت دارند. در ادامه لیست این دانشکده و پژوهشکده‌ها ارائه شده است.

دانشکده‌ها

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان

دانشکده مهندسی مکانیک

دانشکده منابع طبیعی

دانشکده معماری و هنر

دانشکده علوم کشاورزی

دانشکده علوم ریاضی

دانشکده علوم پایه

دانشکده فنی

پردیس دانشگاهی

پژوهشکده‌ها

پژوهشکده گیلان شناسی

پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر

رشته‌ های ارائه شده دانشگاه گیلان

 دانشگاه گیلان سالانه حدود ۶۰۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس و دوره‌های مجازی پذیرش خواهد کرد. این دانشگاه در دوره کارشناسی ۱۱۲ رشته و گرایش در مقطع ارشد ۱۴۸ گرایش و در مقطع دکتر بیش از ۵۰ رشته و گرایش را ارائه می‌کند.

رتبه‌های اکتسابی این دانشگاه و تحصیل در هر کدام از رشته ها، باعث شده که این دانشگاه جز معیارهای اصلی انتخاب دانشگاه تلقی شود. اما در ادامه لیست مهمترین رشته‌های این دانشگاه که بیشترین استقبال را دارد ارائه کرده ایم.

مهندسی معماری

مهندسی نفت

مهندسی عمران

مهندسی کامپیوتر

فناوری اطلاعات (IT)

مهندسی شیمی

مدیریت مالی

مهندسی رباتیک

حسابداری

بینایی سنجی

بهداشت حرفه ای

تعمیر و نگهداری هواپیما

حقوق

مدیریت هتلداری

مهندسی کشاورزی

مهندسی برق

مهندسی مواد

مهندسی پلیمر

پرستاری

پزشکی

منبع: https://irantahsil.org/%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86/





:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: