مامایی بدون کنکور 1402
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

یکی از زیر مجموعه‌های گروه علوم پزشکی، رشته مامایی است. این رشته نقش بسیار مهمی در ارتباط بین کودک و مادر ایفا می‌کند. تحصیل در رشته مامایی به صورت بدون کنکور در سال‌های جدید امکان پذیر بوده است. اما این قانون چند  سالی برای این رشته لغو گردید و تحصیل در رشته مامایی فقط از طریق کنکور سراسری امکان پذیر شد. به همین دلیل امکان ادامه تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور وجود ندارد!

پس از برگزاری کنکور و انتخاب رشته توسط داوطلبان، دانشگاه‌های علوم پزشکی از بین متقاضیانی که واجد شرایط باشند، در رشته مامایی دانشجو می‌پذیرد. با این حال راه جدیدی برای تحصیل در مامایی بدون کنکور وجود دارد که در این مقاله به بیان این راه‌ها می‌پردازیم. همچنین به طور کامل به معرفی این رشته، شرایط مورد نیاز و دانشگاه‌های ارائه دهنده و نیز میزان درآمد آن اشاره می‌کنیم. اگر متقاضی رشته مامایی هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با رشته مامایی

رشته مامایی یکی از پر متقاضی ترین رشته‌ها می‌باشد که سالانه متقاضیان زیادی برای تحصیل در این رشته با یکدیگر رقابت می‌کنند. هدف از تحصیل در این رشته حفاظت و مراقبت از بهداشت مادر و کودک در حین بارداری و پس از بارداری است. همچنین کارشناس مامایی مادر را در زمینه‌های بارداری، حین بارداری و زایمان و مشاوره به زنان راهنمایی و کمک می‌کند. در واقع ماما کسی است که پس از گذراندن آموزش‌های مامایی می‌تواند وظیفه‌ی نظارت و مراقبت از مادران باردار را حین بارداری و پس از زایمان، کنترل و نظارت کند. در ضمن این امکان برای فرد وجود دارد که زایمان مادران، مشاوره و آموزش حین بارداری، تنظیم خانواده و مراقبت از کودک را عهده دار شود. به صورت کلی حیطه کاری کارشناس مامایی از زمان قبل بارداری مادر آغاز می‌‎شود و پس از زایمان مادر تا سن 6 سالگی کودک ادامه می‌یابد.

اطلاعیه: در حال حاضر امکان تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی همچون رشته مامایی به صورت بدون کنکور وجود ندارد و داوطلبان در صورت تمایل به تحصیل در این رشته‌ها می بایست در کنکور سراسری شرکت کرده و رتبه قبولی را به دست آورند. 

رشته مامایی برای چه کسانی مناسب است؟

در این قسمت از مقاله توانایی‌ها و ویژگی‌هایی را بیان خواهیم کرد که هر مامایی لازم است تا از آن برخوردار باشد. داشتن این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا با علاقه وارد این حوزه شغلی شده و موفقیت خود را تضمین کنید. این ویژگی‌ها عبارت است از:

  • ماما می‌بایست دارای صبر و حوصله بسیار باشد. بیشترین ارتباط ماما با مادران باردار می‌باشد که در شرایط سختی را متحمل هستند و به همین دلیل نیز باید با صبر و حوصله مادران را همراهی کرد.
  • شغل مامایی گاه نیازمند کار در شیفت شب، بیداری طولانی مدت و فشار کاری بالا است در نتیجه در صورتی که توانایی کار در این شرایط را دارید، برای ثبت نام اقدام نمایید.
  • داشتن احساس مسئولیت، مهربانی و همدردی با همنوع
  • نهراسیدن از مشاهده خون و خونریزی چرا که گاه ماما در کنار پزشک متخصص به جراحی می پردازد و باید توانایی کار در بیمارستان و اتاق عمل را داشته باشد.
  • توانایی تصمیم گیری صحیح در شرایط بحرانی که خطر مرگ بیمار وجود دارد. 

شهریه رشته مامایی بدون کنکور

شهریه رشته مامایی بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری، به دلیل منع پذیرش دانشجویان توسط سازمان سنجش، اعلام نشده است. اما به صورت کلی شهریه این رشته در دانشگاه‌های پردیس خود گردان و آزاد با پذیرش در کنکور سراسری، متغیر می‌باشد. به این صورت که هر سال درصد قابل توجهی بر روی مبلغ شهریه ثابت دانشگاه اضافه می‌شود. بنابراین داوطلبان باید پیش از ورود به این رشته از شهریه آن در دانشگاه‌های شهریه پرداز مطمئن شوند و بعد اقدامات لازم را انجام دهند.

رشته

شهریه ثابت

شهریه متغیر

مامایی

1 الی 2 میلیون تومان

230 هزار تا 260 هزار تومان

حقیقت هایی درباره رشته مامایی بدون کنکور 

مامایی یکی از زیر مجموعه‌های پر متقاضی گروه علوم پزشکی می باشد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارائه می شود. مامایی نقش های بسیار گسترده ای دارد اعم از نقش‌های مشاوره‌ای، آموزشی، حمایتی، مراقبتی، درمانگری و غیره. شیوه پذیرش این رشته از دیرباز بر اساس شرکت در کنکور بوده است. بدین مفهوم که اگر داوطلب رتبه را کسب کرده باشد، می‌تواند وارد رشته مامایی شود.





:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: