معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

خدمت سربازی یکی از مراحل سخت زندگی آقایان جوان است که باید آن را در برهه‌ای از زندگی سپری کنند. سازمان نظام وظیفه برای مشمولان قوانینی در نظر گرفته است که معافیت از خدمت نیز یکی از این قوانین است. طبق قانون معافیت افرادی که دچار بیماری‌‌های خاص یا شرایط دیگر هستند، می‌توانند از رفتن به سربازی معاف شوند. یکی از این بیماری‌‌ها  بیماری دژنرسانس شبکیه است و افرادی که به این بیماری دچار هستند اصطلاحا معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه را دریافت می‌‌کنند و دیگر لازم نیس به خدمت سربازی بروند. ما در این مقاله در مورد این معافیت و شرایط  و مراحل آن صحبت خواهیم کرد.

معرفی معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه

دژنرسانس شبکیه یک عبارت کلی است که برای توصیف گروهی از بیماری‌‌های عملکردی و ساختاری شبکیه چشم به کار برده می‌‌شود. در این بیماری‌‌ها، سلول‌‌ها و بافت‌‌های شبکیه که وظیفه تشخیص نور و انتقال اطلاعات بصری را دارند، تحت تأثیر قرار می‌‌گیرند و تخریب می‌‌شوند. 

دژنرسانس شبکیه می‌‌تواند به صورت مادرزادی (ژنتیکی) یا به صورت اکتسابی و به دلیل عوامل خارجی مانند عملکرد ناصحیح، تغذیه نامناسب و آسیب‌‌های ویروسی رخ دهد. 

علائم دژنرسانس شبکیه ممکن است شامل کاهش وضوح بینایی، افزایش حساسیت به نور، دید کانونی (کاهش دید در مرکز دید)، کاهش دید در شب و تغییرات در رنگ‌ بینی باشد. در صورت تشخیص دژنرسانس شبکیه، معمولا نیاز به مراقبت و درمان تخصصی در چشم‌ پزشکی و مشاوره ژنتیکی می‌‌باشد. 

مهمترین راه‌‌های پیشگیری و مدیریت دژنرسانس شبکیه شامل مراقبت‌‌های منظم چشمی، استفاده از عینک و لنزهای محافظ، تغذیه سالم و متنوع، کاهش عوامل خطر مانند سیگار و مصرف الکل و مراجعه به چشم‌ پزشک در صورت بروز علائم است. 

شرایط دریافت معافیت دژنرسانس شبکیه

معافیت پزشکی برای افرادی که به بیماری دژنرسانس شبکیه مبتلا هستند، با توجه به شدت و نوع بیماری، میزان متفاوتی برای هر مشمول دارد و در این جور مواقع سازمان نظام وظیفه سطح توانایی فرد برای انجام کارها را در نظر می‌‌گیرد. مثلا ممکن است فرد برای کارهای غیر رزمی مناسب باشد.  

سازمان نظام وظیفه این دسته از مشمولان را به چند قسمت تقسیم می‌‌کند که شما موارد زیر است: 

  • افرادی که از نظر جسمی و روانی سالم هستند و می‌‌توانند خدمت کنند.  
  • افرادی که به دلیل نقص عضو و یا ابتلا به این بیماری قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی هستند.  
  •  افرادی که به دلیل وجود این بیماری، موقتا قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.  
  • افرادی که مبتلا به بیماری دژنرسانس شبکیه هستند و از نظر جسمی و روانی به طور دائم قادر به خدمت دوره ضرورت نیستند. 

لازم به ذکر است، در صورتی که اعزام به جنگ یا بسیج همگانی پیش بیاید افرادی که به دلیل بیماری یا تکفل از خدمت معاف شده‌اند، باتوجه به نوع بیماری می‌‌توانند به این مناطق اعزام شوند.

منظور از معافیت دائم پزشکی دژنرسانس شبکیه

معافیت دائم پزشکی به این معناست که شخص هم از دوره آموزشی رزمی و هم از خدمت سربازی معاف می‌شود. اکنون این سوال برای مشمولان سربازی پیش می‌‌آید که آیا می‌توانند از معافیت دائم سازمان نظام وظیفه استفاده کنند؟  

طبق این قانون افرادی که شامل معافیت دائم پزشکی می‌شوند باید از نظر روانی و جسمی توانایی انجام فعالیت‌های سربازی را از دست داده باشند. در این مرحله نیز با توجه به شدت و نوع بیماری، افراد می‌‌توانند معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه را دریافت کنند.

مراحل دریافت معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه  

مراحل دریافت معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه عبارت است از: 

✔ در قدم اول لازم است به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را دریافت کنید. 

✔ قبل از مراجعه به پزشک باید برگه خود اظهاری سوابق بیماری که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد را به طور کامل و دقیق تکمیل کنید. تا در هنگام مراجعه به پزشک تحویل دهید. توجه کنید اگر بیماری خود را اعلام نکنید در صورتی که حین آموزش و انجام وظیفه دچار حادثه‌ای شوید، مسئولیت آن بر عهده خودتان خواهد بود. 

✔ در این مرحله باید به پزشک معاینه کننده اولیه مراجعه و برگه معاینه اولیه را به پزشک ارائه دهید. 

✔ در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +۱۰ ثبت می‌شود. سپس باید مدارک لازم را از پلیس +۱۰  بگیرید و به شورای پزشکی تحویل دهید. 

✔ برگه معرفی به بیمارستان به آدرس شما ارسال می‌گردد، اگر شما دچار نقص عضو و یا بیماری‌های قابل مشاهده هستید، نیاز به مراجعه به بیمارستان نخواهید داشت. 

✔ مراجعه به بیمارستان برای معاینات لازم 

✔ در این مرحله جواب تخصصی بیمارستان به حوزه رسیدگی کننده ارسال می‌شود. 

✔ دعوتنامه برای حضور در شورای پزشکی به آدرس شما ارسال می‌گردد.

✔ جلسه شورای پزشکی تشکیل می‌شود.

 منبع: معافیت پزشکی دژنرسانس شبکیه





:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: