سنوات تحصیلی چیست؟
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

سنوات تحصیلی چیست؟ و قانون جدید آن از جمله مواردی است که در دانشگاه آن را زیاد می ‌شنوید، مخصوصا اگر دانشجوی پسر باشید با آن زیاد سر وکار خواهید داشت. بنابراین این مبحث جزء مباحث پرکاربرد در زمان تحصیل است. اکنون اگر بپرسید سنوات مربوط به تحصیل چیست؟ باید گفت اگر دانشجویی در زمان مقرر نتواند تعداد واحدهای مشخص برای مقطع تحصیلی را طی کند و بعد ترم بیشتری برای تحصیل نیاز داشت، دانشگاه با همکاری سازمان نظام وظیفه قانونی به اسم سنوات مجاز تحصیلی را ارائه داده ‌اند که دانشجو با استفاده از آن و با نظر شورای دانشگاه، می‌ تواند آن را دریافت نموده و مقطع کارشناسی خود را به پایان برساند‌.

قانون جدید سنوات تحصیلی چیست؟

دانشگاه‌ها در سراسر جهان معمولاً برنامه‌های تحصیلی با مدت زمان مختلفی ارائه می‌دهند. این مدت زمان معمولاً به تعداد واحدهای درسی مورد نیاز برای دریافت مدرک وابسته است. اکنون اگر دانشجویی نتواند در مدت مشخص، واحدهای درسی خود را به پایان برساند، باید از قانون سنوات تحصیل استفاده کند. در ادامه به محاسبه این سنوات می پردازیم.

در حال حاضر محاسبه سنوات مجاز تحصیلی برای دانشجویان کلیه مقاطع به شرح زیر می ‌باشد:
• برای دانشجویان مقطع کاردانی حدودا ۲ سال و نیم
• برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته حدود ۳ سال
• برای کارشناسی پیوسته حدود ۵ سال
• برای مقطع دکتری پیوسته حدود ۵ سال
• برای دکتری ناپیوسته حدود ۶ سال

جزئیات سنوات مجاز تحصیل دانشجویان دانشگاه آزاد

اگر جزء دانشجویان دانشگاه آزاد هستید، قطعا می خواهید اطلاعاتی در مورد سنوات تحصیلی دانشگاه آزاد اطلاعاتی به دست آورید. در این مبحث قصد داریم شما را با این قوانین آشنا کنیم.

دانشگاه‌ ها در سراسر جهان معمولاً برنامه‌ های تحصیلی با مدت زمان مختلفی ارائه می‌ دهند. این مدت زمان معمولاً به تعداد واحدهای درسی مورد نیاز برای دریافت مدرک وابسته است. دانشگاه‌ های آزاد در ایران معمولاً برنامه تحصیلی سالانه دارند که به صورت دو نیمساله تقسیم می‌ شود. هر نیمسال شامل 16 هفته درسی است. بنابراین، معمولاً یک سال تحصیلی در دانشگاه آزاد شامل دو نیمسال 16 هفته‌ ای است.

به طور کلی، مدت زمان تحصیل در دانشگاه آزاد بستگی به رشته تحصیلی و سطح تحصیلات مورد نظر دارد. برای کسب اطلاعات دقیقتر درباره مدت زمان تحصیل در رشته خاص خود، بهتر است با دانشگاه آزاد مربوطه تماس بگیرید یا به وبسایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.

بر این اساس طبق تبصره یک سنوات اگر دانشجویی در سنوات مجاز تحصیلی خود نتواند فارغ‌التحصیل شود، با مکاتبه با کمیسیون دانشگاه و پلیس +10 باید برای دریافت افزایش سنوات اقدام کند. بنابراین طبق قانون جدید سنوات تحصیلی، دانشجویانی که این مجوز را دریافت نکنند، غایب محسوب شده و امکان ادامه تحصیل را ندارند.

شرایط استفاده از سنوات مجاز تحصیلی چیست؟

دانشجویان مشمولی که در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند، در صورتی می توانند از افزایش سنوات مجاز تحصیلی استفاده کنند که در زمان در نظر گرفته شده به عنوان سنوات ارفاقی، درس خود را تمام کنند. برخی از شرایط سنوات ارفاقی به شرح زیر است:

  1. دانشجویانی که در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل می کنند و حداقل ۵۰ واحد از دروس خود را گذرانده باشند و معدل آن ها ۱۲ باشد.
  2. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل می کنند و حدودا ۱۰۰ واحد از دروس خود را با معدل ۱۴ گذرانده باشند.
  3. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری پیوسته درس می خوانند و ۱۸ واحد از دروس خود را با معدل ۱۸ گذرانده باشند.
  4. دانشجویانی که در مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته درس می خوانند و حداقل ۱۸ واحد را با معدل ۱۴ گذرانده باشند.

 منبع: نحوه محاسبه سنوات تحصیلی





:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: