شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

المپیاد دانش آموزی یکی از انواع آزمون های سراسری و همانگ جهانی است که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. البته آزمون المپیاد تنها مخصوص دانش آموزان نیست و در رده های سنی بالاتر برای متقاضیان دانشجو نیز در رشته های متفاوت برگزار می شود. به دلیل اعتبار بالایی که آزمون های المپیاد علمی دارند، برندگان آن از مزایایی چون سهمیه در کنکور و در مواردی ورود بدون کنکور به دانشگاه، رزومه سازی قوی، استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان، معاف شدن از سربازی و … بهره مند می شوند. اما نکته مهم در رابطه با این آزمون ها، شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی است که شامل شرایط عمومی و اختصاصی می شود و تنها دارندگان این شرایط می توانند برای نام نویسی و شرکت در المپیاد اقدام کنند. در ادامه این مقاله به بررسی هر چه بیشتر شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آشنایی با المپیاد های دانش آموزی

در دوره 12 ساله تحصیلات ابتدایی تا متوسطه دوم هر دانش آموزی، آزمون های مختلفی برگزار می شود که هر کدام آن ها از ارزش و جایگاه خاصی برخوردارند و نتیجه این آزمون ها ممکن است تاثیر به سزایی در آینده دانش آموز داشته باشد و یا نداشته باشد. یکی از آزمون هایی که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است، آزمون المپیاد دانش آموزی است که در سطح جهانی برگزار می شود. المپیاد های دانش آموزی در 12 رشته مختلف و در میان دانش آموزان پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم برگزار می شود و به آن ها فرصت رقابت فردی یا تیمی را با سایر دانش آموزان علاقمند می دهد. در جدول زیر می توانید لیست رشته های المپیاد دانش آموزی را مشاهده کنید.

نام رشته 

توضیحات المپیاد

المپیاد ریاضی

یکی از رشته های مهم المپیاد دانش آموزی، المپیاد ریاضی است که به صورت انفردای و برای دانش آموزان پایه های یازدهم و دوازدهم که حداقل نمره 16 را در این درس کسب کرده باشند، برگزار می شود. توجه داشته باشید که مدت زمان این آزمون تنها 270 دقیقه می باشد.

المپیاد شیمی

از دیگر رشته های معروف المپیاد های دانش آموزی، المپیاد شیمی است که دانش آموزان پایه های یازدهم و دوازدهم می توانند در صورتی که حداقل نمره 17 را در درس شیمی کسب کرده باشند، در آزمون تئوری و عملی المپیاد شیمی شرکت کنند.

المپیاد ادبی

تمامی دانش آموزان بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی آن ها می توانند در المپیاد ادبی شرکت کنند، تنها لازم است که در پایه یازدهم یا دوازدهم مشغول به تحصیل باشند.

المپیاد زیست

تمامی دانش آموزان محصل در پایه های بالای دهم می توانند در این المپیاد شرکت کرده و برای عضویت در گروه 4 نفره تیم ملی المپیاد زیست، رقابت کنند.

المپیاد فیزیک

المپیاد رشته فیزیک تنها مخصوص دانش آموزان پایه یازدهمی است که حداقل نمره 17 را در درس فیزیک کسب کرده اند و آماده شرکت در آزمون نظری و آزمایشگاهی المپیاد فیزیک هستند.

المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی باز ساختی

این المپیاد با هدف آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان در رابطه با سلول های بنیادی در سه مرحله متمرکز برگزار می شود.

المپیاد نانو فناوری

المپیاد رشته نانو در دو مرحله آزمون کتبی و عملی برای متقاضیان پایه های دهم و یازدهم برگزار می شود.

المپیاد کامپیوتر

یکی از محبوب ترین رشته های المپیاد، المپیاد کامپیوتر است که در طی دو روز و دو بخش حل مسئله الگوریتمی و برنامه نویسی برای دانش آموزان پایه دهم و یازدهم برگزار می شود.

المپیاد نجوم و اختر فیزیک

برای عضویت در تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک، متقاضیان باید در آزمون سه مرحله ای نظری، رصد و تحلیل داده شرکت کنند که معمولا 10 روز طول می کشد. در این آزمون علاوه بر سطح دانش نجوم متقاضیان، توانایی حل مسئله آن ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

المپیاد جغرافیا

این المپیاد ویژه دانش آموزان رشته علوم انسانی مقطع دهم و یازدهم است.

المپیاد علوم زمین

 برای ثبت نام در این المپیاد باید در یکی از رشته های ریاضی، علوم تجربی و یا فنی و حرفه ای در مقطع دهم و یازدهم مشغول به تحصیل باشید. سوالات المپیاد علوم زمین به صورت کتبی و عملی بوده و توسط داوران بین‌ المللی بررسی می شود.

المپیاد اقتصاد و مدیریت

 تمامی دانش آموزان پایه دهم و یازدهم فارغ از شرط معدل می توانند در المپیاد اقتصاد و مدیریت شرکت کنند. برندگان برتر مدال های طلا، نقره و برنز دریافت کرده و از کمک هزینه های مختلف مالی برای تحصیل در دانشگاه، شرکت در سمینار ها و کنفرانس های مرتبط و … برخوردار می شوند.

منبع: https://irantahsil.org/%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%af-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%db%8c/





:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: