تراز کنکور چگونه محاسبه می‌شود؟ + روش تحلیل
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

آن دسته از افرادی که در کنکور سراسری شرکت کرده و به فکر اعلام نتایج هستند، پس از دریافت کارنامه‌ای که از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود، مایلند بدانند که تراز کنکور چگونه محاسبه می‌شود؟ تا از جایگاه خود در مقایسه با دیگر داوطلبان آزمون باخبر شوند. ترازو کنکور در واقع نشان می‌دهد که فرد شرکت کننده نسبت به دیگر شرکت کنندگان چه جایگاهی دارد. هر چقدر تراز بالاتر باشد، شانس پذیرش داوطلب در کد رشته محل مورد نظر نیز بیشتر خواهد بود. از آنجا که برای بسیاری از داوطلبان اطلاع از تراز و نمره کل در کارنامه اولیه بسیار اهمیت دارد، در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

منظور از تراز کنکور چیست؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مربوط به توضیحات کارنامه کنکور و عوامل قبولی برای داوطلبان کنکور سراسری، تراز کسب شده می‌باشد. تراز کنکور سراسری در واقع مشخص کننده سطح علمی هرکدام از داوطلبان نسبت به سایر شرکت کنندگان است و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته پس از بررسی وضعیت و تراز خود می‌توانند دست به انتخاب کد رشته‌های محل ارائه شده بزنند. اما بسیاری می‌خواهند بدانند که تراز کنکور چگونه محاسبه می‌شود؟ میانگین تراز و رتبه، نشان دهنده میزان شانس قبولی در انتخاب رشته می‌باشد. بنابراین بهترین معیار برای سنجش شرکت کنندگان آزمون میزان تراز این افراد خواهد بود. اما تراز کنکور چگونه محاسبه می‌شود و چه تفاوتی با رتبه کنکور دارد؟ در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

تفاوت تراز کنکور و رتبه کنکور چیست؟

از مهمترین نکات قابل توجه در هنگام دریافت کارنامه اولیه کنکور این است که شما راهنمای رتبه و تراز کنکور را داشته باشید و تفاوت آن دو را بدانید. همانگونه که اشاره شد تراز معیار سنجش سطح علمی داوطلبان است. هر سؤال در آزمون سراسری ارزش خاصی دارند. هرچه داوطلبان سؤالات بیشتری را پاسخ دهند، تراز بالاتری خواهند داشت. اگر رتبه نهایی داوطلب در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان پایین‌تر باشد، عدد مناسبی است، چراکه این عدد بیانگر عملکرد مناسب نسبت به دیگران می‌باشد.

اما رتبه آزمون سراسری بیانگر تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری و ترتیب آن‌ها می‌باشد. مثلاً اگر در آزمون سراسری ۲۰۰۰ نفر شرکت کرده باشند، رتبه نهایی داوطلبان نفرات اول تا 2000 فقط ترتیب سطح علمی داوطلبان را مشخص می‌کند. علاوه بر این اگر تراز داوطلبان کنکور سراسری بیشتر باشد، عدد مناسبی خواهد بود و توضیح دهنده راندمان بالای داوطلب در مقایسه با سایر شرکت کنندگان آزمون می‌باشد.

اهمیت محاسبه تراز کنکور

نمره خام و درصدها می‌توانند وضعیت شما را در آزمون سراسری مشخص کنند. تراز نسبت به سایر فاکتوره به طور دقیق می‌گوید که وضعیت شما چگونه است و چقدر شانس قبولی در کد رشته محل‌ها را دارید. اگر می‌خواهید بدانید در کنکور سراسری چه عملکردی داشته‌اید، تمام انرژی خود را بر روی محاسبه و بررسی تراز بگذارید.

هر چقدر میزان تراز شما بزرگتر باشد، نشان‌دهنده وضعیت مناسب شما می‌باشد. بهترین زمان برای محاسبه کردن تراز زمانی است که شما کارنامه اولیه کنکور را دریافت می‌کند، چرا که به جای تمرکز بر روی درصد و نمره، می‌توانید به تراز آزمون خود توجه داشته باشید و ارزش واقعی و ذاتی درصدها را به طور دقیق با تمرکز بالا بررسی کنید. با دقیق شدن بر روی محاسبه تراز، به این نتیجه می‌رسید که برخی مواقع درصدهای پایین ارزش بیشتری از یک درصد بالا خواهند داشت. در ادامه بیشتر در ارتباط با این سؤال که تراز کنکور چگونه محاسبه می‌شود؟ توضیح خواهیم داد.

تراز کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟

بسیاری از افرادی که در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند، این دغدغه را دارند که تراز کنکور چگونه محاسبه می‌شود؟ تراز کنکور با میزان درجه سختی سؤالات ارتباط مستقیم دارد. اگر در یک درس درصد پایین کسب کنید، به معنای ضعف شما در آن درس نیست و ممکن است درصد بسیاری از داوطلبان در درس مورد نظر پایین باشد. همه سؤالات کنکور سراسری در یک سطح نیستند و به سه بخش ساده متوسط و سخت قابل تقسیم می‌باشند. افرادی که به سؤالات دشوار پاسخ می‌دهند، تراز بهتر و بالاتری را کسب می‌کنند.

در هر آزمون 4 گزینه‌ای، بعد از محاسبه درصد هر داوطلب، باید تراز وی در آن درس محاسبه گردد. شیوه محاسبه تراز در کنکور سراسری به این صورت است که برای تبدیل درصد به تراز، باید از معادله زیر استفاده شود تا عدد نهایی به دست آید:

نحوه محاسبه تراز در کنکور

در این معادله، X مربوط به درصد داوطلب، X ̅ مربوط به میانگین درصدهای جامعه آماری در یک درس و σ مشخص کننده انحراف معیار جامعه آماری در یک درس می‌باشد. بعد از آن از معدله زیر تراز T محاسبه می‌گردد:

نحوه محاسبه تراز در کنکور

به طور مثال چنانچه میانگین و انحراف معیار درس عربی در جامعه آماری کشور به ترتیب ۳۰ و ۱۰ درصد باشد، و داوطلبی در درس ریاضی درصد 50 را گرفته باشد، تراز وی به صورت زیر به دست می‌آید:

نحوه محاسبه تراز در کنکور

منبع: https://irantahsil.org/%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d9%87-%d9%85%db%8c%d8%b4%d9%88%d8%af%d8%9f/





:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: