چه رشته ای انتخاب کنم؟ + نکات مهم + راهنمای جامع
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

افرادی که می خواهند انتخاب رشته نمایند، هر چه به زمان انتخاب رشته نزدیک تر می شوند، بیشتر استرس و اضطراب می گیرند که چه رشته ای خوب است؟ آن ها از اغلب اطرافیان خود می پرسند که چه رشته ای انتخاب کنم؟ در واقع، آن ها دغدغه دارند که این انتخاب مهم و سرنوشت ساز زندگی شان را چگونه باید انجام دهند. این افراد، برای این که انتخاب رشته ای موفق داشته باشند، باید در هنگام انتخاب رشته نکاتی را رعایت کنند. توجه و بررسی این نکات، سبب می شوند تا آن ها انتخاب رشته ای موفق داشته باشند.

زمان انتخاب رشته ۱۴۰۲

شما عزیزان که در کنکور سراسری شرکت کرده اید، بی صبرانه منتظر اعلام نتایج این آزمون هستید. باید بیان کنیم که هنوز زمان دقیقی از سمت سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام نشده است. اما انتخاب رشته شرکت کنندگان نوبت اول و دوم کنکور سراسری 1402 در نیمه دوم مرداد ۱۴۰۲ صورت می گیرد.

شما عزیزان باید پس از دریافت کارنامه اولیه، با رعایت نکات مهم به بهترین نحو فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری را انجام دهید. شما می توانید 150 کد رشته را به ترتیب اولویت خود انتخاب نمایید. پس از انتخاب رشته، باید مدتی را صبر کنید تا کارنامه نهایی شما صادر شود. از طریق کارنامه نهایی مشخص می شود که شما در کدام دانشگاه و در چه رشته ای قبول شده اید.  

از کجا بدانم که چه رشته ای انتخاب کنم؟

هر شخصی می تواند برای خود معیارهای منحصر به فردی جهت انتخاب رشته داشته باشد. ممکن است شخصی این سوال برایش مطرح شود که کدام رشته امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارد؟ کدام یک از موقعیت اجتماعی بالاتری برخوردار است؟ در کدام رشته بازار کار بهتری وجود دارد و یا چه رشته ای انتخاب کنم که پولدار شوم؟ و در کل چه رشته ای خوب است؟ این سوالات را نمی توان تنها با یک سری موارد خاص پاسخ داد، چرا که ملاک های انتخاب برای هر فردی با دیگری متفاوت می باشند. اما به طور کلی، یک سری معیارها برای عموم افراد مشترک هستند و می توانند تاثیر گذار باشند. در واقع، افراد  می توانند با برسی هر یک از آن ها، رشته ای را انتخاب نمایند که برایشان مناسب است. برخی از مهم ترین این نکات، شامل موارد زیر می باشند: 

به علایق فردی خود توجه کنید

شما به عنوان فردی که قرار است آینده خود را رقم بزنید، بایستی بدانید که به دنبال چه چیزی هستید و به چه زمینه هایی علاقه دارید. اینکه صرفا بخواهید بر اساس رضایت دیگران عمل کنید و یا بهترین رشته برای پولدار شدن را انتخاب کنید، نمی تواند ملاک درستی برای یک انتخاب باشد. البته همانطور که می دانید در زمان انتخاب رشته کنکور شما حق انتخاب چند اولویت را خواهید داشت. سعی کنید ترتیب چینش را طبق آنچه که در حیطه سلیقه و علاقه تان است قرار دهید. زیرا، افراد زیادی بودند که عواملی غیر از علایق شخصی را در نظر گرفتند و در آینده به خاطر این امر، احساس نارضایتی داشتند. یک شغل یا رشته هر چقدر هم که از موقعیت مالی و اجتماعی خوبی برخوردار باشد، تا زمانی که احساس رضایت درونی را به همراه نداشته باشد، نمی تواند احساس خوشبختی را به ارمغان آورد.

 

به استعداد و توانایی های خود توجه کنید

علاوه بر داشتن علاقه، شما عزیزان باید به توانایی ها و استعدادهای خود نیز توجه کنید. گاهی اوقات ممکن است که شما به رشته ای علاقه داشته باشید اما، مهارت کافی برای آن را نداشته باشید. در این صورت نیز در آن رشته با شکست رو به رو خواهید شد. البته، گاهی اوقات افراد با شرکت در کلاس های مختلف این مهارت ها را کسب می نمایند. اما، بهتر است که پیش از انتخاب رشته حتما پس از توجه به علاقه خود، به میزان مهارت و استعداد خودتان نیز توجه کرده و سپس رشته ای را انتخاب کنید.

 

از رشته مورد نظر شناخت کافی داشته باشید

مسلما انتخاب رشته ایی که بدون شناخت و آگاهی باشد، می تواند به پشیمانی منجر شود. برای مثال: شما باید بدانید که ماهیت رشته چیست؟ چه مهارت ها و توانایی هایی را می طلبد؟ با چه گروهی از جامعه سر و کار خواهید داشت؟ آیا وظایف آتی با تیپ شخصیتی شما همخوانی دارد یا خیر؟ در چه نوع محیط های قرار است مشغول به کار شوید؟ و سوالاتی از این دست از اهمیت بالایی برخوردارند. البته نمی توان انتظار داشت که همه افراد با تمامی رشته ها آشنا باشند و یا آن ها را به طور کامل بشناسند، چرا که تنوع رشته ها بسیار بالا هستند. برای آشنایی با آن ها باید با افراد متخصص مشورت کنید و از آن ها در رابطه با رشته های مورد علاقه خود، اطلاعات کاملی را بدست آورید. مشاوران ما در ایران تحصیل با داشتن چندین سال سابقه و دانش کافی می توانند به شما عزیزان کمک کنند. 

 منبع: https://b2n.ir/f58079

 





:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: