رشته های کنکور تجربی + 10 رشته پولساز 1402
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

زیر شاخه های رشته تجربی بسیار متنوع می باشد و به همین دلیل افرادی که قصد شرکت در کنکور تجربی را دارند در رابطه با زیر شاخه های رشته تجربی با رتبه مورد نیاز سوالات بسیاری را می پرسند. در جلسات مشاوره در رابطه با زیرشاخه ها توضیحات کامل داده می شود  و داوطلبان می توانند با توجه به علایق و استعدادهای خود در زیرشاخه مرتبط شروع به تحصیل نمایند. به علاوه فرصت های شغلی که در هریک از رشته های کنکور تجربی وجود دارد نیز توضیح داده خواهد شد. از نظر درآمدی نیز هر یک از زیرشاخه ها مقایسه شده و حوزه های پرطرفدار برای داوطلبان شفاف سازی می شوند. در این مقاله نیز جدول زیر شاخه های کنکور تجربی با رتبه مورد نیاز ارائه شده است. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی زیر شاخه های رشته تجربی با رتبه مورد نیاز

هنگامی که صحبت از کنکور تجربی می‌شود، قریب به اتفاق بسیاری از افراد اولین رشته‌ای که به ذهنشان می‌رسد، رشته پزشکی می‌باشد.

در حالی که کنکور تجربی شامل رشته های متعددی می‌باشد که هر یک از آن‌ها می‌تواند سهم شما را در قبولی به میزان بسیار زیادی تعیین نماید. بنابراین مشخص کردن هدف در وهله اول از اولویت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

در ادامه به صورت جدول به معرفی زیر شاخه های رشته تجربی با رتبه مورد نیاز خواهیم پرداخت. ما این مقاله را به دو صورت و برای دو دسته از داوطلبان ارائه خواهیم داد. یکی از این دسته؛ شامل داوطلبانی می‌باشد که به در حال حاضر برای آمادگی در کنکور در حال مطالعه می‌باشند و در حال برنامه‌ریزی کنکور می‌باشند.

دسته دیگر شامل داوطلبانی می‌باشند که کارنامه کنکور سراسری خود را دریافت نموده‌اند، و حال مایل به انتخاب رشته می‌باشند و قصد آگاه شدن در رابطه با نحوه قبولی و احتمال قبولی خود با توجه به رشته موردنظر می‌باشند. بنابراین برای انتخاب رشته مایل به اطلاع دقیق در رابطه با رشته‌های پذیرفته شده خود می‌باشند.

جدول زیر شاخه های رشته تجربی 

زیرگروه 1

روانشناسی

هوشبری

كارشناسی بهداشت محيط

زيست شناسی

مامایی

كارشناسی تكنولوژی پرتودرمانی (راديوتراپی)

زيست شناسی سلولی مولكولی

بینایی سنجی

كارشناسی تكنولوژی پرتوشناسی (راديولوژی)

بهداشت مواد غذائی، بينایی سنجی

علوم تغذیه

كاردانی بهداشت محيط

پرستاری

شنوايی شناسی

كاردانی ساخت پروتزهای دندانی

اعضای مصنوعی

كارشناسی ساخت پروتزهای دندانی

فيزيوتراپی

بهداشت و بازرسی گوشت

دبيری زيست شناسی

كاردانی بهداشت حرفه ای

دكترای پيوسته بيوتكنولوژی

كاردانی فوريت های پزشكی

كاردانی مامایی

دندانپزشكی

كاردانی تكنولوژی (راديوتراپی)

كاردرمانی

اتاق عمل

پزشكی

علوم و صنايع غذایی

رشته های شامل زیر گروه 2 در جدول زیر آورده شده است.

زیرگروه 2

داروسازی

آموزش شيمی

شيمی محـض

بهداشت عمومی

فنـاوری اطلاعات سلامت

مهندسی بهداشت حرفه ای

بيولوژی و كنترل ناقلين بيماری ها

كاردانی بهداشت حرفه ای

شيمی كاربردی

مهندسی بهداشت محيط

ضرایب دروس رشته تجربی

رشته تجربی دارای 140 رشته دانشگاهی و 5 زیر گروه می باشد که به همین دلیل می توان آن را یکی از متنوع ترین گروه های آزمایشی کنکور دانست. داوطلبانی که موفق به کسب رتبه مجاز می شوند، می توانند از میان زیر شاخه های رشته تجربی، 150 کد رشته محل را انتخاب نمایند. نکته قابل توجه این است که دروس متعدد کنکور تجربی در هر کدام از این زیرگروه ها دارای ضریب متفاوتی است. بنابراین، آگاهی از این ضرایب بسیار اهمیت دارد. جدول زیر نشان دهنده ضرایب دروس رشته تجربی می باشد.

نام درس

زیرگروه 1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

زمین شناسی

0

1

4

1

1

ریاضی

2

3

3

4

3

زیست شناسی

4

4

2

2

2

فیزیک

2

2

2

3

2

شیمی

3

4

2

2

2

اهمیت اطلاع از جدول رشته های کنکور تجربی با رتبه مورد نیاز

حال که در بالا ضرایب زیر شاخه های رشته تجربی را ذکر کردیم، خوب است که از محتوای هر کدام از زیرگروه ها آگاه شویم. اهمیت این زیرشاخه ها نه تنها به هنگام انتخاب رشته، بلکه حتی پیش از آن و دوران مطالعه برمی گردد. برای مثال، اگر فردی قصد دارد تا در رشته پرستاری یا دندانپزشکی قبول شود، با توجه به زیرگروه ها متوجه خواهد شد که این رشته ها در زیرگروه 1 قرار داشته و ضریب درس زمین شناسی در آن ها صفر است. از این رو، بهتر است به جای صرف کردن وقت برای این درس، زمان خود را به دروس مهمتری همچون زیست شناسی، شیمی، ریاضی و یا فیزیک اختصاص دهد.

بعلاوه، در کارنامه اولیه هر کنکوری، رتبه در زیرگروه نیز قید شده است. این بدان معناست که به شما نشان میدهد در کدام زیرگروه رتبه بهتری کسب نموده و احتمال قبولی بیشتری خواهی داشت. البته بهتر است که در این مورد از راهنمایی های یک مشاور خبره و کاردان نیز بهره ببرید.

در سال های اخیر برخی از رشته های علوم انسانی به رشته های علوم تجربی اضافه شده است که به همین دلیل می توان آن ها را جزو رشته های شناور دانست و داوطلبان لازم است با استفاده از یک انتخاب رشته درست و اصولی، بتوانند به رشته موردنظر خود راه یابند. بنابراین به نسبت سال های مختلف این مورد می تواند متفاوت باشد.

 منبع: https://b2n.ir/f46732





:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: