مدت خدمت سربازی + قانون جدید 1402
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

خدمت سربازی مهمترین بخش زندگی پسران در ایران است که بعد از سن ۱۸ سالگی تمام، باید به خدمت سربازی بروند و یا ادامه تحصیل دهند و یا برای معافیت اقدام کنند و وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند. در سالهای اخیر درباره خدمت سربازی اقدامات مهم زیادی صورت گرفته‌است که مهمترین این اقدامات کاهش مدت خدمت سربازی، با توجه به عوامل آب‌و‌هوا، مناطق عملیاتی، بومی و غیربومی بودن است.

طول دوره سربازی، از جمله سوالات مهم برای مشمولین سربازی است که طی چند سال اخیر تغییرات زیادی روی آن صورت گرفته و شایعات زیادی درباره آن وجود دارد. مدت خدمت سربازی در سال ۱۴۰۲، با سال گذشته تفاوت خاصی ندارد و فقط تسهیلاتی که شامل حال مشمولین می‌شود تغییر یافته‌است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با آخرین تغییرات مدت خدمت سربازی در سال ۱۴۰۲ آشنا کنیم.

مدت خدمت سربازی بر اساس مناطق

طبق قانون جدید مجلس برای مدت خدمت سربازی، امسال هم مدت خدمت سربازی  بین ۱۷ تا ۲۴ ماه است.

نوع مناطق مدت خدمت سربازی
افراد بومی در مناطق عادی ۲۴ ماه
افراد غیر بومی در مناطق عادی ۲۱ ماه
افراد بومی‌ مناطق عملیاتی یا بد آب‌و‌هوا ۲۱ ماه
مشمولین غیر بومی مناطق عملیاتی یا بد آب‌و‌هوا ۱۸ ماه
مشمولین بومی و غیربومی در مناطق عملیاتی مرزی ۱۷ ماه

 

البته قابل ذکر است که سربازانی که در مناطق عملیاتی و یا مرزی یا بد آب و هوا خدمت سربازی خود را می‌گذرانند نسبت به سربازانی که در مناطق عادی خدمت می‌کنند حقوق بیشتری هم می‌گیرند.

مدت خدمت سربازی متأهلین در سال 1402

سربازانی که در حین دوره خدمت سربازی و یا قبل از آن ازدواج کرده‌باشند، طبق اعلام سازمان نظام وظیفه تسهیلات مختلفی مثل کسری خدمت شامل حال آنها می‌شود. طبق اعلام سازمان نظام وظیفه عمومی، مدت خدمت سربازی افراد متأهل با سایر افراد تفاوتی ندارد و این خبر مبنی بر کاهش مدت خدمت سربازی متأهلین صحت ندارد.

سربازان متأهل در طول خدمت از حقوق بیشتری نسبت به سایر سربازان دریافت می‌کنند و محل خدمت آنها نیز در نزدیکترین مکان به محل زندگی همسر آنها خواهد بود. علاوه بر این، مشمولین متأهل کسری های خدمت مختلفی دریافت می‌کنند؛ که این کسری خدمت شرایطی دارد که در زیر مطرح می‌کنیم:

  •  سازمان نظام وظیفه به ازای هر فرزند، سه ماه از سربازی مشمول را کم می‌کند و این قانون شامل مشمولین غایب نیز می‌شود.
  •  کسری خدمت فقط شامل سربازان متأهلی می‌شود که دارای فرزند هستند.
  •   سربازان متأهل می‌توانند ۳۰ روز به مرخصی بروند.
  •  بر اساس قانون سربازان متأهل حداقل سه روز در هفته می‌توانند مرخصی بگیرند.
  •  تمامی سربازان متأهل در شهر سکونت همسر خود خدمت سربازی خود را می‌گذرانند.
  •  اولویت آموزش فنی و حرفه‌ای که از طرف نیروهای مسلح برگزار می‌شود، ویژه سربازان متأهل است.

قانون جدید خدمت سربازی

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح اصلاح قانون خدمت سربازی عموماً رویکرد مجلس کاهش مدت خدمت سربازی مشمولین غایب است. البته هنوز این طرح  در کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و باید ببینیم که در صحن مجلس و با حضور ستاد کل نیروهای مسلح تأئید می‌شود یا خیر.

سید علی آقازاده، رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف مشمولین خدمت سربازی غایب، گفت: بر اساس قانون، محدودیت‌هایی برای مشمولین غایب از جمله ممنوعیت استخدام در سازمان‌های دولتی، ممنوعیت ادامه تحصیل، ممنوعیت در گرفتن گواهینامه رانندگی اعمال شده‌است.

او درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون خدمت سربازی در مجلس، اظهار داشت: اگر طرح مشمولین غایب سربازی که متأهل و دارای فرزند هستند به تصویب برسد، مشمولان سربازی متأهل و دارای فرزند که 8 سال از غیبت آنها گذشته‌باشد، اولویت این است که سربازی بروند و در غیر این صورت، بنا به تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تخفیفاتی از جمله معافیت و یا کاهش مدت خدمت سربازی برای آنها در نظر گرفته‌می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: