تیرچه ها در انواع  مختلف به تولید می رسند. هر کدام از این انواع کارایی متفاوتی دارند. ما قصد داریم شما را برای خرید انواع تیرچه ها با توجه به متراژ راهنمایی نماییم. در این مقاله به توضیح طول قابل پوشش انواع تیرچه و حداکثر طول مجاز تیرچه بتنی پرداخته و تیرچه مناسب دهانه 8 متری را اعلام می نماییم.

 

حداکثر طول قابل پوشش انواع تیرچه ها و تیرچه کرومیت

یکی از ابهامات که دراستفاده تیرچه صنعتی در پوشش سقف ساختمان برای مهندسان طراح و یا ناظرین عمرانی مطرح می شود، محدودیت استفاده از انواع تیرچه ها در پوشش طول های مختلف دهانه ها می باشد. در رابطه با حداکثر طول قابل پوشش انواع تیرچه محدودیت هایی وجود دارد. برای کسب اطلاعات در رابطه با طول قابل پوشش انواع تیرچه و حداکثر طول مجاز تیرچه بتنی پرداخته و تیرچه مناسب دهانه 8 متری این متن را تا اخر بخوانید.

 

تیرچه بتنی یا همان پیش ساخته خرپایی

دستور العمل طراحی و اجرا و ساخت سقف های تیرچه بلوک ، حداکثر دهانه ای که میتوان با این تیرچه های پیش ساخته خرپایی منفرد  پوشش داد ۸ متر می باشد. ولی توصیه می شود برای پوشش با این تیرچه ها تا طول ۷ متر استفاده شوند. در صورتی که پوشش بیشتر از ۷ متر دهانه، با این تیرچه ها نیاز بود باید از تیرچه ها به صورت دوبل استفاده شود. آیین نامه و استاندارد محدودیتی برای طول تیرچه در حالت دوبل مشخص نکرده است. و اگر محدودیت خیز برای تیرچه را در نظر بگیریم . حداکثر طول قابل پوشش با این تیرچه های بتنی ۲۸ برابر ضخامت سقف خواهد بود.

در خوش بین ترین حالت ممکنه برای سقف با ضخامت مفید ۳۵ سانتی متر حداکثر طول مجاز برای تیرچه ۱۰ متر است. در صورتی که تیرچه های بتنی دارای اتصال گیر دار در دو تکیه گاه خود باشند. زمانی لازم است از یک یا چند کلاف میانی همان تیرچه عرضی در جهت عمود بر تیرچه ها استفاده شود که طول دهانه بیش از ۴ متر باشد و همچنین بار زنده کف کمتر از ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مربع باشد، که اکثر ساختمان ها این چنین می باشند.