استفاده از بتن خالص باعث شكنندگي و ضعيف شدن سازه ميشود به همين علت است كه از تيرچه هاي پيش تنيده شده استفاده مي شود. براي ساخت تيرچه پيش تنيده شده بتن را با ميلگردهايي از جنس بتن تركيب ميكنند، این امر به منظور بالا بردن تحمل باربري سازه بوده و در ادامه آن را تحت كشش قرار مي دهند. امروزه از تيرچه هاي پيش تنيده شده بيشتر استفاده مي شود كه سازه اصلی آنها بتن است.  تيرچه ها در كارخانه ساخته مي شوند و قبل از بهره وری آماده هستند. كاربرد اين نوع سازه ها در ساختمان هاي بلند و پروژه هاي عظيم بوده و به دليل سرعت بخشي در كار مورد استفاده قرار ميگيرند. برای مشاهده جدول مشخصات تیرچه پیش تنیده این متن را تا آخر دنبال کنید.

همانطور كه گفته شده از كلمه پيش تنيده شده مشخص است كه این قطعات از قبل در توليدي ساخته مي شوند .ساخت آنها به نحوي است كه كابل ها و سيم ها را  به روش دقيق و مهندسي شده در داخل تيرچه ها قرار مي دهند. سپس بتن ريزي مي شوند و در آخر گيره بتن و كابل را آزاد مي كنند. از اين نوع تيرچه ها در ساخت سقف استفاده مي كنند. شركت توليدي خوارزم سازه يكي از توليد كنندگان پر سابقه اين نوع تيرچه ها و تمامی محصولات ساختمانی می باشد که کیفیت را اولویت فعالیت های خود قرار داده است.

تيرچه از پيش تنيده شده به حالت سپري بوده تا بتواند بلوك هاي سيماني و يونوليتي در دو طرف آن قرار گیرد. امروزه بيشتر از ميلگردهاي عرضي و زيگزاگي در تيرچه پيش تنيده شده استفاده شود.

جدول تیرچه پیش تنیده