انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ + راهنما کامل
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد اعلام شد. بر این اساس، آن دسته از داوطلبانی که پس از دریافت کارنامه اولیه موفق به کسب رتبه مجاز در رشته امتحانی خود شده‌اند، می‌توانند ضمن دانلود دفترچه راهنما و مطالعه دقیق آن، برای تکمیل فرم تقاضانامه و انتخاب رشته آزمون ارشد اقدام نمایند. گفتنی است که مطابق با راهنما انتخاب رشته ارشد، متقاضیان دانشگاه‌های سراسری بایستی به سامانه سازمان سنجش و داوطلبان دانشگاه‌های آزاد به سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه و اولویت‌های خود را به ثبت برسانند. با توجه به اهمیت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در ادامه با جزئیات  پبیشتری به نحوه انتخاب رشته ارشد پرداخته و تمامی نکات لازم را ارائه می‌کنیم. 

زمان انتخاب رشته ارشد 1402

برای داوطلبانی که پس از ثبت نام کنکور ارشد  در جلسه حضور یافته و به سوالات پاسخ داده‌اند، اطلاع از زمان انتشار کارنامه اولیه و انتخاب رشته بسیار اهمیت دارد؛ چرا که همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد، دفترچه انتخاب رشته منتشر شده و آن دسته از متقاضیانی که رتبه مجاز را کسب نموده اند، می توانند فرم تقاضانامه را بر اساس علاقه مندی های خود تکمیل نمایند.

طبق اعلام سازمان سنجش، زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 از 11 خرداد ماه شروع شده و تا 16 خرداد ماه ادامه دارد. پیشبینی می شود پس از اتمام بازه زمانی انتخاب رشته، مهلت دیگری برای انتخاب رشته متاخرین نیز در نظر گرفته شود؛ با این حال پیشنهاد می کنیم انتخاب رشته خود را در بازه اصلی انجام دهید و به روز های پایانی موکول نکنید.

تاثیر کارنامه در انتخاب رشته ارشد

یکی از سوالات رایج داوطلبان کنکور ارشد، در مورد تاثیر کارنامه در این آزمون و اینکه معدل چقدر روی آن تاثیرگذار خواهد بود می باشد. پذیرش دانشگاه‌ها و گزینش نهایی در آزمون ارشد بر اساس نمره کل به این صورت انجام می‌گیرد که 80 درصد نمره کسب شده در آزمون و 20 درصد معدل کارشناسی به صورت تراز شده اعمال خواهد شد. صد نمره کل دانشجو نیز با فرمول درصدهای دانشجو ضرب در 0.08 و معدل موثر دانشجو ضربدر 0.02 در نظر گرفته می‌شود.

این معدل همان معدل مؤثری است که به عنوان بیست درصد از تراز شما در نظر گرفته شده و اعمال می‌شود. اینکه در در هر دانشگاه دقیقاً چقدر از معدل در نظر گرفته شود، متفاوت بوده و براساس طبقه بندی دانشگاه ها اعمال خواهد شد.

توجه داشته باشید که ضریب معدل موثر در کنکور ارشد با معدلی که شما وارد کرده‌اید متفاوت بوده و 20 درصد از آن در نظر گرفته می‌شود. در واقع معدل موثر از ضریبی که سازمان سنجش در نظر گرفته به دست خواهد آمد.

مراحل انتخاب رشته ارشد 1402

هرساله پس از انتشار نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد، فرآیند انتخاب رشته الکترونیکی آغاز می شود. همانطور که گفته شد، در ابتدا داوطلبان باید به مشاهده کارنامه اولیه خود بپردازند. برای مشاهده کارنامه خود می توانید به سایت سنجش آموزش کشور به آدرس sanjesh.org مراجعه کنید و پس از ورود به بخش آزمون ها، کارشناسی ارشد، بر روی گزینه “اعلام نتایج” کلیک کنید. ما در ادامه به راهنما انتخاب رشته ارشد می پردازیم.

برای انجام فرآیند انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد نیز باید مراحل زیر را طی کنید:

☑ مراجعه به سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد ← sanjesh.org

☑ دریافت دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد و مطالعه بررسی دقیق آن

☑ استخراج رشته محل‌های متناسب با مجموعه امتحانی خود 

☑ اولویت‌بندی رشته محل‌های مورد علاقه

☑ تکمیل فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد

☑ ثبت رشته های محل های انتخابی در فرم الکترونیک 

 

مطالعه دفترچه راهنما نیز از جمله موارد مهم است. زیرا در دفترچه انواع شرایط و ضوابط خاصی که وجود دارد، اعلام می شود. قابل توجه است که برای دریافت دفترچه نیاز است داوطلبان به سایت سنجش مراجعه نمایند. سایر مواردی که در دفترچه به آن‌ها اشاره می‌شود شامل، ظرفیت پذیرش، سهمیه‌ها و تسهیلات، تاثیر معدل و سایر شرایط و ضوابط این مرحله می‌باشد.

برای استخراج اولویت‌ها نیز هر فردی باید با توجه به تمایل خود این کار را انجام دهد. برای استخراج اولویت‌ها می‌توانید از ابتدا فرم پیش نویسی که در انتهای دفترچه قرار دارد، استفاده کنید. نحوه انتخاب رشته ارشد به صورت تصویری را در ادامه مقاله مطالعه نمایید.

 منبع: https://irantahsil.org/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF/





:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: