سیمان یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین مصالح ساختمانی می باشد. این محصول در انواع مختلف به تولید رسیده است. در این مقاله شما را با روش تولید و طرز تهیه سیمان آشنا می نماییم. در نهایت ماده اصلی برای تولید سیمان و مراحل ساخت سیمان را به طور کلی یاد خواهید گرفت.

 روش تولید سیمان

همه بارها بار ها اسم این ماده حیاتی را شنیده اند. سیمان پودری است که از خاک رس و سنگ آهک درست می شود. و از مخلوط این پودر با مصالح سنگی دیگر، ماسه ، شن ، ملاتی به دست می آید که در بتن ریزی بسیار کاربرد دارد. این نوع سیمان را سیمان معمولی یا پرتلند می گویند که در اجرای کارهای زیرین سازه کاربرد بسیار زیادی دارد.

سیمان شامل انواع چسب ها از جمله چسب برای چسباندن سنگ ها به هم و سنگ به فلزات کاربرد دارد. نمونه از همین چسب ها در صنعت سیمان کاری برای گذاشتن آجر نسوز داخل کوره استفاده می شود. وباعث می شود آجر نسوز به بدنه کوره چسبیده شود. سیمان هایی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد از این نوع چسب ها می باشند.

برای آشنایی با طرز تهیه و مراحل ساخت سیمان و ماده اصلی استفاده شده برای تولید سیمان این مقاله را تا انتها بخوانید.

روش تولید سیمان

ماده اصلی برای تولید و مراحل ساخت سیمان

مواد اولیه سیمان آهک و خاک رس می باشد که این ترکیب شامل سیمان پرتلند است.

استخراج ماده اصلی برای تولید سیمان

معادن مواد اولیه سیمان که همان سنگ آهک و خاک رس و سنگ گچ و دیگر مواد هستند، اینها همه به وسیله دینامیت و یا کندن در معادن استخراج می شوند.

خرد کردن ماده اصلی برای تولید سیمان

این خرد کردن توسط دستگاه های متحرک و یا ساکن انجام می شود.

مخلوط کردن اولیه و ذخیره سازی

قبل از عملیات خرد شدن ‌ آسیاب شدن همه مواد داخل سالنی می شوند تا با هم ترکیب و در آمیخته شوند، تا آماده برای مرحله بعد که همان مرحله خرد شدن است، شوند. این سالن نقش انبار را نیز دارد و مواد در آنجا ذخیره می شوند.

خشک کردن ماده اصلی برای تولید سیمان

در برخی از مناطق به دلیل موقعیت که دارند باران زیاد می بارد ، و مواد اولیه استخراج شده دارای رطوبت هستند. نمیتوان از آنها استفاده کرد. و باید حتما خشک شوند و رطوبتی نداشته باشند.

پودر کردن مواد مخلوط شده با هم

مواد باید قبل از اینکه اماده رفتن به کوره شوند خشک شوند و سپس پودر شوند، که توسط آسیاب های گلوله ای و غلطکی مواد خام آسیاب و پودر می شوند. تنظیم مواد خام صورت میگیرد از لحاظ مقدار مواد خامسپس وارد سیلوی مواد خام می شوند. عمل مهم و تاثیر گذار در این فرایند که باعث یکنواخت کار کردن کوره می شود، یکنواخت بودن و خوب مخلوط شدن خوراک کوره در واقع مواد اولیه است که باعث بالا رفتن کیفیت کلینکر و در نهایت سیمان می شود. مرحله بعدی پیش گرم کن برای آماده سازی کوره می باشد.

کوره دوار 

قسمت پختن در کوره صورت می گیرد، کوره سیمان یک استوانه فلزی می باشد. که طول و قطر آن بستگی به ظرفیت کارخانه برای تولید سیمان دارد.

خنک کن

کلینکر خروجی از کوره ها بسیار داغ می باشد بازیابی و جابه جایی این محصول کار بسیار دشواری می باشد که باید حتما سرد شود. این سرد کردن برای تکمیل و تشکیل کریستال های کلینکر و بالا رفتن کیفیت آن نیز موثر است.

سیلوی کلینکر ها 

کلینکر سرد شده قبل از ورود به آسیاب در سیلویی دپو می شود.

آسیاب سیمان

در اخر سیلوی سیمان است.

۴ روش در مراحل ساخت و تولید سیمان وجود دارد.

  • روش تر
  • روش نیمه تر
  • روش نیمه خشک
  • روش خشک
روش تر و نیمه تر

در روش تر و نیمه تر خاک رس مصرفی داخل دستگاه دوغاب ساز تبدیل به دوغاب می شود. و سپس دوغاب حاصل از خاک رس با سنگ آهک مخلوط می شود ، و نرم می شوند چون داخل حوض چه پر از آب خاک رس و سنگ آهک را ریخته ایم وسپس تبدیل به دوغاب با غلظت بیشتر می شود. و  این مواد وارد آزمایشگاه می شوند و مورد آزمایش قرار میگیرد. و بعد به عنوان ماده آماده برای کوره هستند. در روش نیمه تر مواد دوغاب بعد از آسیاب توسط دستگاه پرس آب اضافه آن گرفته می شود، تا آماده برای رفتن به کوره شوند که ماده ای مانند ماده کیک تشکیل می دهند.

روش نیمه خشک

در این روش مواد به صورت خشک با هم مخلوط می شوند و آماده برای آسیاب شدن می شوند، مواد خروجی از آسیاب به صورت پودر می باشد. مقداری آب روی پودر پاشیده می شود تا آماده رفتن به کوره شوند. و به صورت حبه در می آورند.

روش خشک

در این روش مواد همان گونه وارد آسیاب می شوند و همان پودر آماده رفتن به کوره می شود و به همان صورت خوراک کوره می باشند