آموزش محاسبه تعداد آجر در هر متر مربع و در کارهای بنایی بخشی از متره و برآورد کلی ساختمان می باشد که به طور معمول، به جهت عدم اطلاع دقیق از ابعاد آجر و نیز نحوه چیدمان آن در دیوارها و نماسازی ها با ضخامت های متفاوت، مهندسین و مترور ها را دچار اشتباه می‌کند.

در حقیقت اصلی ترین نکته در این محاسبات، ابعاد مصالح مصرفی و نحوه چیدمان آن ها در دیوار می باشد. ابعاد آجرها به طور معمول استاندارد بوده و در تعاریف به عنوان آجر مهندسی از آن ها یاد می‌شود. توجه همزمان به مقطع و نمای دیوار در درک صحیح چیدمان آجرها امر بسیار مهمی می باشد. شرکت خوارزم سازه نحوه صحیح این محاسبات را در این مقاله برای شما مصرف کنندگان گرامی به طور کامل شرح داده است. 

محاسبه اشتباه تعداد آجر، سفال و … برای یک ساختمان موجب رخ دادن اتفاقات زیر خواهد شد:

۱) آجر سفال، کمتر از مقدار مورد نیاز به دست خریدار می رسد که این امر موجب اتلاف وقت، متناسب نبودن آجر سفال قبلی و موجود در بازار و یا هزینه بیشتر جهت خرید مجدد می گردد.
۲) آجر و سفال بیشتر از مقدار مورد نیاز به دست خریدار می رسد که این موضوع باعث هدر رفتن قسمتی از منابع خریدار می گردد.

حال در این وضعیت چه کاری باید انجام داد؟

بهترین راه جهت جلوگیری از موارد گفته شده، آموزش محاسبه تعداد آجر، سفال لازم برای دیوارچینی، ساخت سوله یا نمای ساختمان می باشد. شرکت خوارزم سازه نحوه محاسبه و مقادیر لازم را برای دسترسی آسان تر شما مصرف کنندگان گرامی و سهولت کار، در متن زیر به طور کامل شرح داده است.

نحوه محاسبه تعداد آجر نمای دیوارچینی:

۱) آجرنما ۱۰ سوراخ یا آجرنمای کامل
۲) آجرنمای نیمه یا آجرنمای ۵ سوراخ
۳) آجرنمای پلاک یا آجر دوغابی یا آجر کارتنی

تعداد آجر در هر متر مربع طاق ضربی