ماسه به سنگ ‌ریزه هایی که از شن خرد تر می باشند، گفته می‌شود. در صنعت ساختمان سازی نیز به دانه‌های سنگی که قطر آن در حدود  ۲ میلی‌ متر یا کمتر باشد ماسه می‌گویند.  به طور معمول ماسه در ساحل دریا و رودخانه به راحتی پیدا می‌شود و در صنعت ساختمان بسیار پر کاربرد می باشد. بیشترین استفاده ای که از ماسه می شود، ترکیب کردن آن با سیمان و آب است که ماده حاصل شده، ملات بسیار  کاربردی می باشد. وبسایت خرید و فروش مصالح ساختمانی شرکت خوارزم سازه با فراهم آوردن تامین کنندگان مصالح ساختمانی با قیمت مناسب و روز کارخانه و همچنین کیفیت عالی در تمام مناطق کشور شرایط خرید آسان را برای شما مصرف کنندگان گرامی فراهم کرده است.

همان گونه که پیش تر اشاره شد، ماسه نمونه ای از مصالح ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی می باشد. در مجمول می توان ماسه را بر اساس دسترسی و منبع، شکل ظاهری و اندازه دانه، کاربرد، تحلیل غربال و ترکیب شیمیایی در دسته بندی های متفاوتی قرار داد. در ادامه این مطلب به بیان نکات کامل در این زمینه خواهیم پرداخت.

سنگدانه ریز برای مصرف در بتن مواجه با یخبندان و آب شدگی، بعد از گذراندن ۵ دوره آزمون سلامت طبق استاندارد ملی ایران شماره ۴۴۹، هنگام استفاده از سولفات سدیم نباید افت وزنی بیش از ۱۰ ٪ یا در صورت استفاده منیزیم نباید وزنی بیش از ۱۵٪  داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که ماسه مصرفی باید تمیز، شسته شده و عاری از هرگونه گل و لای و دیگر ناخالصی‌های شیمیایی باشد و همچنین در مقابل سایش، اعمال نیرو، هوازدگی و یخ زدگی مقاوم باشد.

متداول‌ ترین ماده تشکیل دهنده ماسه، در نوع قاره‌ای و سواحل غیرگرمسیری سیلیس یا همان دی‌اکسید سیلیسیم یا SIO2 می باشد که اغلب به شکل کوارتز یافت می‌ گردد. کربنات کلسیم نوع دیگری از ماده تشکیل دهنده شن و ماسه می باشد که در نیم میلیارد سال گذشته به واسطه اکوسیستم و انواع مختلف زندگی‌ های دریایی پدید آمده است. سولفات کلسیم ماده دیگری می باشد که در موارد نادر ترکیب ماسه را تشکیل می‌دهد. همان گونه که در مکان‌ هایی همچون پارک ملی  Salt Plains National Refuge National Refuge در ایالات متحده ماسه سفید یافت می‌ گردد. شن و ماسه در بازه‌های زمانی بشر یک منبع تجدیدناپذیر می باشد که برای ساخت بتن تقاضای بی شماری دارند. هر ساله ۵۰ میلیارد تن شن و ماسه ساحلی و فسیلی در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شوند. براساس استاندارد طبقه‌بندی متحد خاک، ماسه به سه دسته ریز، متوسط و درشت تقسیم می‌شود.