يكي از مهم ترين و كاربردي ترين سقف هاي بتني، سقف هاي تيرچه و بلوك هستند. طراحی و اجراي آسانتر و مقرون به صرفه بودن سقف هاي بتني و بلوك باعث شده بيشتر مورد استفاده قرار گيرند. تيرچه فولادي با جان باز عضو پيش ساخته ای می باشد و این  قطعات به صورت خرپاهاي ويژه دو سر ساده قرار مي گيرند. تيرچه فولادي با جان باز در سه مرحله اجرا مي شود. در این مقاله به توضیحات مختصری در ارتباط با انواع تیرچه ها پرداخته و نحوه اتصال تیرچه بتنی به تیر فلزی را بررسی می نماییم. گروه تولیدی خوارزم سازه از بهترین تولید کنندگان محصولات مرتبط با صنایع ساختمانی می باشد و شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره با شماره 09124712355 تماس بگیرید.

نحوه اتصال تیرچه بتنی به تیر فلزی

قبل از نصب تيرچه فولادي بايد اختلاف سقف ساختمان، تيغه بندي روي سقف، بازشوها و همين طور محل عبور لوله بخاري و…. به دقت بررسي و كنترل شوند. بعلاوه در استفاده از هر تیرچه باید از سلامت ظاهری و کیفیت جوش های آن اطمینان حاصل نمود. از تيرچه فولادي با جان باز میتوان هم در سازه فولادي و هم بتني ميتوان استفاده كرد. بال فوقاني تيرچه به تير نشيمن جوش داده نمي شود و طول جوش در هر دو طرف تيرچه بايد حداقل برابر ٥ سانتي متر باشد. اگر بال تحتاني تيرچه بالاتر از بال تحتاني تير اصلي باشد، تكيه گاه مناسبي بر روي جان تير اصلي بايد در نظر گرفته شود، كه استفاده از نبشي در اين صورت مناسب می باشد. همچنين طول نبشي بايد حداقل ٢ سانتي متر بزرگ تر از عرض بال تحتاني باشد.

زمانیکه طول تیرچه ها از اندازه مورد نیاز بزرگتر باشد، قسمت اضافی را می برند و بعد از قرار گرفتن تیرچه ها در محل خود، از دو سمت تیرها با توجه به جزییات اجرایی تقویت می نمایند و سپس این تیرها را به تیرهای اصلی بر اساس تکیه گاه های آن ها متصل می نمایند. در زیر نمونه ای از نحوه اتصال تیرچه بتنی پیش تنیده به تیر فلزی را می بینیم.